Print
Hits: 210

O ČETVOROBRAČNOSTI NA PODRUČJU KRAJINSKOG PROTOPEZVITERATA SREDINOM XIX VEKA

Među najvažnijim aktivnostima timočkog episkopa Dositeja Novaković bila je ona koja se odnosila na uređenja bračnih odnosa poštujući postojeće propise. Država je preko crkve nastojala da brak postane stabilna društvena tvorevima i strogo se odnosila da se najozbiljnije pristupi sklapanju braka ali i razvodima koje je želela da po svaku cenu spreči. Iz jednog jednostavnog razloga, što posle razvoda braka dolazilo je do moralnog propadanja žene koja jeostajala bez krova nad glavom i izložena siromaštvu i svakovrsnoj eksploataciji i ponižavanju, a ako je u braku bilo dece, onda je situacija bila još gora, jer su ona ostajala sama, prepuštena sama sebi, i zapadala u socijalnu bedu.

Nije samo ženi pretila beda bezbračnosti, već i muškarcima koji su teško rešavali funkcionisanje zadruge, bez radne snage kakva je bila žena. U takvoj situaciji, crkva je nastojala i da razvedene ponovo kroz drugi brak obezbedi. Ili, ako je bračni drug umro takođe kroz drugi, odnosno novi brak osigura udovicu ili udovca. U tom slučaju, udovci i udovice mogli su stupiti i u četvrti brak

Brak je bio važna isntitucija u Srbiji u XIX veku, kada je posle 1833. godine, Srbija nastojala da stabilizacijom braka i uređivanjem vračnih odnosa uspostavi koheziju stanvništva na području priključenom Srbiji, Prvi, veoma važni doprinos dao je tome timočki episkop Dositej Novaković, koje zato i postavaljen na područje krajinskog protoprezviterata da bi uspostavio duhovnu vast nad stanvništvom. Među najvažnijim aktivnostima u tom pogledu bile su upravo sve oe koje se odnose na uređenje bračnih odnosa poštujući postojeće propise i na osnovu «ednakosti i ravnoglasja». Država je preko crkve nastojala da brak postane stabilna društvena tvorevima i strogo se odnosila da se najozbiljnije pristupi sklapanju braka ali i razvodima koje je želela da po svaku cenu spreči. Iz jednog jednostavnog razloga, što posle razvoda braka dolazilo je do moralnog propadanja žene koja jeostajala bez krova nad glavom i izložena siromaštvu i svakovrsnoj eksploataciji i ponižavanju, a ako je u braku bilo dece, onda je situacija bila još gora jer su ona ostajala zapadalau socijalnu bedu. Nije samo ženi pretila beda bezbračnosti, već i muškarcima koji su teško rešavali funkcionisanje zadruge, bez radne snage kakva je bila žena. U takvoj situaciji, crkva je nastojala i da razvedene ponovo kroz drugi brak obezbedi. Ili, ako je bračni drug umro takođe kroz drugi, odnosno novi brak osigra udovicu ili udovca.

Među njvažnijim razlozima za stupanje u četvrti brak koje je crkva opravdavala bili su:

-velika sirotinja udovice i brak sa čovekom opterećenim sitnom decom. Ako ne bi stupio u četvrti brak, propala bi deca i imanje.
- jer je udovisa ostala sama pošto joj je muž umro od tuberkuloze,
- udovica se ne oseća sposobnom da dućanom upravlja koji je posle smrti muža ostao i želi imati druga koji bi joj se u mogućoj nuždi našao,
-udovica je materijalanog stanja tako slaba da nije u stanju izdržavatu ni sebe ni decu u sadašnje njenom postojanju,
-udovac je ostao sam sa sinom i snahom, a godine starosti još nije prešao i želi da se oženi,
-udovica«ima nuždu» u 4. brak stupiti jer je «opterećena sitnom decom»,
- udovica je u braku bila ukupno 33 godine u kojima je rodila 11 dece, od kojih je 6 živo,
-udovcu je pre godinu dana umrla žena.Ostao je sa jednim sinom koji ga kao roditelja ne sluša i neće njegovu brigu da vodi,
- udovica ma dvoje dece, pa ne može tako živeti u samoći i sebe izdržavati, i da se nebi imanje njeno upropašćavalo,
-udovičin muž je bio star čovek koji je umro od prirodne smrti u kući. Sada ima dobru priliku da se uda za udovca drugobračnog, Prvula Jona, zemljoradnika,
- udovac je slabog stanja, te se ne može pod starost ni hraniti ni izdržavati,
-udovac je ostao samo sa kćeri, koja je suludasta i sa desnom rukom sakata i za rad nesposobna,
-udovičina situacja je ovakva: Od zadruge ništa nema. Živi kod svoh zeta. Sama se ranila i zarađivala svojim sukama. Jedan sin se oženio i živi u kući drugog muža. Ne može više sama, odevati se i hraniti se i zato mora tražiti muža,
-udovica je sirota, ostala sa dva deteta.Ostala je pod vedrim nebom, jer se poslednjem mužu sve pokretno i nepokretno prodalo jer je bio prezadužen.

U nastavku, jedan zahtev za stupanje u četvrti brak:

Zatupniku namestnika Kladovskog
Precejsnji Paroh,

Jon Purdja iz Grabovice, moj parohijanin, predstade mi danas u prisustvu dole potpisanih lica i pokaza mi sledece:

Ja sam se do sada tri puta zenio, i sve tri zene bile su rodom iz Grabovice. S prvom san zenom Jovanom zivio jednu godinu dana i ona je u porodjaju umrla. S drugom sam zenom Marijom zivio 3. god, i ova je posle dugog bolovanja od prirodne smrti umrla, s kojom sam i 3 dece imao, ali su pomrla. S trecom pak zenom Paunom zivio sam 18 godina i imao sam s njom 5 dece od kojih su 3 umrla, a dvoje su mi i sad zivi, oba muska, prvo staro dvanajest godina a drugo od 9. god. I ova moja treca zena Pauna zbog velikog prozeba posle duzeg bolovanja proletos umrla.

Kako se dakle iz ovoga dovde vidi, da su moje bivse zene prirodnom smrcu umrle, cemu nisam ja ni najmanje vinovnik bio, no sta vise, s kojima sam se inace covecanski ophodio, i u lepoj slozi i ljubavi supruznicki zivot provodio, i brizljivo staranje kako o njima tako i o domacem stanju vodio, i svagda se kako u mom domu tako i van ovoga vladao dobro, kao sto i prilozeno uverenje svedoci, a takodje i dole potpisani lica.

Pa kako se dakle sad nalazim u udovom stanju sa dvoje nejake dečice, koje nisam kadar sam nadgledati niti pak sam obradjivati moje nepokretno imanje koje je prilicno veliko, morao – S toga sam porinudjen pokorno molit Njegovo Preosvstenstvo Gopsodina Episkopa Negotinskog kao naseg najmilostivijeg Arhipastira , da mi s blagoslovom svojim dozvoli, da mogu ybog gore izlozenih uzroka u cetvrti brak stupiti sa udovom vtorobracnom, zenom Stankom starom 40 god. pociv. Nikole Dujke biv. zemljodelca iz Grbovice.

U ostalom ocekujuci udovletvorenja svojoj molbi ljubim svetu desnicu Njegovom Preosvestenstvu najmilostivijem Arhipastiru.

Medjutim, dodajem ovde i ja kao njegov nadlezni paroh, da sam o gore izlozenom prepitao njegove komsije, a i vise drugih ovd. seljana od kojih sam uverenja dobio da je sve gore navedeno istinito, kao i da je Jon Purdja star 45 godina, kao sto sve to potpisata lica svedoce.

Molim dakle da izvolete ova akta sto skorije sprovesti Gospodinu protojereju na dalji postpak.

24 septembra 1879 god. Paroh grabovicki
U Grabovici Jakov Popovic

Svedoci
Arsenije Milosevic
+ Nica Brlozan
oba iz Grbovice

 slika4brak

Izvori:

Arhiv crkve negotinske, N 3/21 oktobar 1877
Arhiv crkve negotinske, u Negotinu, 26. aprila 1879.
Arhiv crkve negotinske, No 33, U Velikoj Jasikovi, 25. maj 1881.
Arhiv crkve negotinske, No 19, u Radujevcu 6. februara 1881. godine.
Arhiv cekve negotinske, nesređena građa, U Bukovču, 13. januar 1876.
Arhiv crkve negotinske, u Negotinu, EN 55, 17.maj 1885.